Strada in oglinda – Iuliu Maniu

Va vine sau nu sa credeti, pana de curand ma numaram printre oamenii care nu reuseau sa vada farmecul Clujului. Adevarul e ca prima mea vizita in Cluj s-a intamplat pe vremea cand inca pot spune ca eram mica, si adevarul e ca nu stiam sa apreciez frumosul.

In perioada liceului prietena mea cea mai buna era innebunita dupa Cluj, asa ca incerca prin tot felul de metode sa ma convinga c-ar fi frumos sa mergem acolo la facultate. Nu m-am lasat convinsa sub nicio forma, si parca nu-mi venea sa las in urma ceea ce numeam acasa. Acasa insemna rude, prieteni, obiceiuri, si toate lucrurile la care nici nu eram pregatita, nici nu-mi doream sa renunt.

Anii au trecut, eu am evitat Clujul in continuare. Habar nu am nici acum de ce, dar sigura explicatie plauzibila ar fi ca ramasesem eu cu un pitic pe creier de pe vremea cand eram mica. Cluj insemna pentru mine un soi de loc neprietenos, cu toate ca nu patisem ceva care sa trezeasca in mine sentimentul asta. Cred ca pur si simplu nu reusisem eu sa rezonez cu orasul, si nici n-am mai incercat pana anul trecut.

Vara trecuta am fost nevoita sa trec peste niste bariere pe care mi le fixasem singura in minte, asta pentru ca urma sa particip la nunta unei prietene din copilarie.

Unde s-a gandit sa faca nunta? Desigur ca in Cluj.

Cu toate ca in clipa in care am deschis invitatia recunosc ca am avut in soi de deja-vu, in cele din urma am zis ca a venit momentul sa trec peste si sa privesc Clujul ca pe un loc pe care-l vizitez prima data.

Prima mea vizita in Cluj fusese oricum una de scurta durata, n-apucasem sa vad mai nimic, si m-am gandit ca asta-i un prilej sa-mi fac o lista cu locuri faine si sa incep sa bifez din ele. O sa va las si voua lista mea, si o sa va spun si pe care dintre locuri le-am bifat. N-au fost prea multe, am fost prea agitata cu nunta 🙂

Trecand peste toti piticii mei de pe creier, va spun sincer ca de data asta Clujul a reusit sa ma surprinda in mod placut. Nu stiu ce s-a schimbat. Nu stiu daca m-am schimbat eu, sau s-a schimbat orasul, dar inclin spre prima varianta.

Daca data trecuta de abia asteptam sa plec, de data asta mai ca imi doream sa mai fi stat macar o zi in plus. Am batut la pas centrul orasului de mi-au sarit capacele, am facut poze la toate colturile, si-am fost placut suprinsa de toti oameni pe care i-am intalnit.

Daca tot am pomenit de oamenii pe care i-am intalnit, simt nevoia sa va spun ca intr-una din zile am vazut-o prin oras pe Alina Ceusan. Probabil ca o sa va intrebati ce relevanta are lucrul asta in acest punct al articolului, dar am tinut sa precizez ca am fost placut surprinsa de ea. Mi s-a parut o tipa normala, care incearca sa-si vada de treaba ei si care nu-si da nu stiu ce aere de vedeta.

Cel putin mie asta mi-a transmis ca prima impresie. Ramane oricum printre preferatele mele, dar cu toate astea chiar nu mi-a trecut vreo clipa prin cap sa-i spun sa facem o poza sau sa o intrerup din ceea ce facea. Alte persoane din jur au procedat invers, dar Alina merita toate laudele pentru tot ceea ce-a facut pana acum si pentru unde a ajuns.

Adevarul e ca era sa nici n-o vad si sa plec din locul ala fara sa stiu ca a fost vreo clipa in aceeasi incapere cu mine, dar am fost curioasa cu cine vor fetele de la masa de langa mine sa faca poza.

Bun, v-am spus si povestea cu Alina Ceusan. Sa trecem rapid si peste asta si sa revenim la povestea celor cateva zile petrecute in Cluj. Recunosc ca vreau sa va conving si pe voi ca merita sa vizitati orasul asta macar o data in viata, chiar e printre cele mai frumoase din tara.

Gradina Botanica din Cluj

Chiar daca in prima zi recunosc ca n-am facut mare branza si am lenevit in camera, in cea de-a doua zi am facut febra musculara. Desigur ca trebuia sa patesc eu ceva comic in Cluj, nu puteam sa ma intorc acasa fara o intamplare care sa-i faca pe ceilalti sa zambeasca.

M-am trezit destul de devreme, asa ca am mers la o terasa din apropiere sa beau o cafea ca sa prind ceva energie pentru bifat toate locurile de pe lista. Nu stau prea bine cu orientarea in spatiu, asa ca am zis ca e mult mai simplu e sa intreb un localnic cum ajung la Gradina Botanica. Acela era primul meu stop, si harta de pe telefon spunea ca si cel mai apropiat de zona in care ma aflam.

Habar n-am de ce, insa tipul pe care l-am oprit pe strada a presupus ca mergem cu masina si ne-a oferit indicatii dupa acest criteriu. Are sens sa va mai spun ca am ocolit cam jumatate de cartier ca sa ajungem la Gradina Botanica si-am ajuns acolo franti de oboseala?

Pe drum se mai plangea cineva si se intreba de ce oare nu ne-am ghidat noi dupa harta de pe telefon, asa ca in cele din urma am ajuns tot la ea. Ne-am dat seama ca noi urmam traseul pentru masina, asa ca am schimbat tactica si am luat-o pe tot felul de scurtaturi.

Mai are sens sa va spun ca din punctul in care am cerut noi indicatii si pana la Gradina Botanica am fi putut merge la pas si am fi ajuns in cam 20 minute? Noi am facut aproape o ora. Vorba romanului, mersul pe jos face piciorul frumos, eu oricum eram cea mai entuziasmata din grup si de abia asteptam sa merg pe jos prin oras.

Gradina Botanica din Cluj

In cele din urma am ajuns si la destinatie, si recunosc ca a fost pentru prima data cand am vizitat o Gradina Botanica. Poate ca ma insel eu si-am fost si cand eram foarte mica, dar eu una chiar nu-mi amintesc.

Recunosc ca a fost cu totul altceva decat ceea ce aveam eu in minte, la modul ca eu imi imaginam o multitudine de flori la tot pasul. Nu stiu daca n-am nimerit noi perioada potrivita, sau pur si simplu o Gradina Botanica nu arata deloc asa cum ma asteptam eu.

Mi-au placut totusi trandafirii si m-au dus imediat cu gandul la gradina de trandafiri a bunicii. Ea e innebunita dupa trandafiri si are cel putin cate o tufa de fiecare culoare, asa ca probabil curge si prin sangele meu macar un strop de dragoste pentru florile acestea.

Gradina Botanica din Cluj

Prea multe flori n-am vazut la Gradina Botanica, dar am dat iar peste unele pe care tin minte ca le avea si bunica in curte pe vremea cand eram copil. Nu stiu de ce nu le mai are, dar m-au dus instant cu gandul la copilarie si mi-am amintit de verile in care stateam in gradina cu flori a bunicii si le miroseam pe toate.

M-am intristat cand am ajuns in gradinile interioare si am vazut ca oamenii profita de fiecare prilej ca sa creeze o superstitie.

N-am inteles exact de ce arunca cu monede in nuferii de pe apa, mai ales ca la Gradina Botanica din Cluj au o specie foarte frumoasa si foarte mare. In fine, desigur ca am inteles de ce fac oamenii asta, dar parca tot mi-a parut rau pentru nuferii aia superbi. Poate ca de asta nu simt nici nevoia sa adaug in articol o poza cu ei, chiar daca am.

Gradina Botanica din Cluj

Prea multe n-as avea sa va mai povestesc de la Gradina Botanica din Cluj, doar ca merita sa o vizitati. Mi se pare un loc in care poti evada din stresul de care te lovesti zi de zi, in care te poti relaxa pentru o clipa si te poti bucura de tot ceea ce are natura de oferit.

Sincer, din pacate nu-mi amintesc cat costa biletul de intrare. Eu as spune ca nu-i mai mult de 10 lei, dar o sa caut zilele astea biletul meu in portofel, exista posibilitatea sa-l fi pastrat ca amintire.

Dupa Gradina Botanica, ne-am gandit ca ar fi interesant sa descoperim unde e Piata Unirii si sa vedem ce se poate vizita in zona aceea. Banuiam ca si Muzeul de Arta din Cluj ar fi cam tot in zona aceea, si eu una chiar am insistat sa-l vizitez daca tot eram acolo.

Piata Unirii am gasit-o destul de repede, avand in vedere ca si cazarea noastra era destul de aproape de Gradina Botanica si de Piata Unirii. Am aflat asta de abia in momentul in care am ajuns in Piata Unirii, dar romanul spune mereu ca e mai bine mai tarziu decat niciodata.

Pe drum m-am oprit si la doua librarii si-am profit de ocazie ca sa caut Amantul de Marguerite Duras. M-am lovit la ambele de un raspuns negativ si am primit in schimb o recomandare de la acelasi autor – Hiroshima dragostea mea. Oricum nimeni n-auzise de Amantul, parca n-a existat vreodata traducere in limba romana. *Daca o vedeti pe undeva, va rog mult sa-mi dati de stire.

Biserica romano-catolica Sfantul Mihail si statuia lui Matei Corvin

Ajunsa in Piata Unirii mi-am dat seama ca mi-as fi dorit sa vizitez si Biserica romano-catolica Sf. Mihail, doar ca nu va imaginati cati oameni stateau la coada. Am avut totusi pentru o clipa intentia sa ma asez la coada, doar ca mi-am amintit ca la Muzeul de Arta se termina imediat programul si a trebuit sa fug ca sa nu pierd sansa sa-l vad.

Statuia lui Matei Corvin din Piata Unirii

La Muzeul de Arta am fost incantata de picturile lui Nicolae Grigorescu, el fiind unul dintre pictorii mei preferati din Romania. M-am delectat si cu operele lui Stefan Luchian si cele ale lui Nicolae Tonitza, dar si cu restul galeriilor permanente sau temporare. Eu zic sa nu ratati nici Muzeul de Arta din Cluj, e o experienta in plus si parca una-i sa vezi picturile intr-un muzeu, alta-i sa le vezi pe internet.

Autoportretul lui Nicolae Grigorescu, expus la Muzeul de Arta din Cluj
Statuia lui Matei Corvin
Pastorita de Nicolae Grigorescu, pictura expusa la Muzeul de Arta din Cluj
Pe treptele Muzeului de Arta din Cluj

Dupa ce-am iesit de la Muzeul de Arta am avut a doua oara intentia sa ma asez la coada care se formase langa Biserica romano-catolica Sf. Mihail, mai ales ca vedeam oamenii care faceau poze de la inaltime si voiam sa ajung si eu acolo. Am renuntat din nou, era deja destul de tarziu si imi era o foame de vedeam verde in fata ochilor.

M-am oprit totusi sa fac cateva poze strazii in oglinda, strada pe care o admiram in pozele de pe Instagram. Nu-mi amintesc cand am aflat despre ea, dar era cap de lista si eram dispusa sa ma plimb prin tot Clujul ca sa descopar unde e. E fix langa Piata Unirii, imediat o gasiti.

Strada in oglinda, sau Iuliu Maniu pe numele ei, recunosc ca mi se pare cel mai interesant colt al orasului. In ochii mei e un soi de Strada Sforii din Brasov, chiar daca pe aceea am tot vazut-o si cumva nu mi se mai pare o asa mare scofala. Vizitati-o totusi daca ajungeti in Brasov si aveti ocazia, e un obiectiv turistic inedit si ies niste poze perfecte pentru Instagram sau pe unde mai postati voi.

Eu cred ca am pozat strada in oglinda din Cluj din toate unghiurile posibile si imposibile, in incercarea de a face poza perfecta.

Culmea, poza cea mai frumoasa s-a nimerit sa fie una pe care am facut-o printre primele, adica inainte sa caut unghiul perfect. E poza de mai jos, cea in care am surprins si o pasare in zbor. Strada ca strada, dar mi se pare ca pasarea aia face toata poza.

Strada in oglinda – Iuliu Maniu

Dupa ce-am mancat bine si am simtit si eu ca mai recap un pic de energie, am zis sa merg un pic si prin magazine.

Langa Piata Mihai Viteazu am descoperit un outlet cu lucruri de la ZARA, Bershka si Stradivarius. Erau si alte branduri, dar astea mi-au ramas in minte. Cred ca va dati seama ca am stat cam o ora in cabina de proba, si desigur c-am iesit cu o plasa de haine de la Bershka.

Am iesit si cu un zambet larg pe buze pentru ca aflasem ca marimea XS de la Bershka nu-mi vine, ceea ce m-a facut sa cred ca nu-s asa de slaba pe cat credeam eu. Mi-a parut totusi rau ca nu mi-a venit o rochie cu franjuri pe care pusesem ochii de multa vreme, dar am decis sa privesc doar partea plina a paharului.

Eu incercam sa mai pun pe mine macar cateva kilograme in plus, asa ca n-aveam cum sa nu ma bucur ca nu ma mai incape XS.

Sau mai bine: Be nuts for donuts.

A doua zi a inceput cu o fuga la Iulius Mall. Dis de dimineata mi-am amintit ca n-am nicio oja la mine, iar pentru tinuta pe care urma sa o port seara la nunta imi trebuia o anumita nuanta. V-am povestit deja aici mai multe despre isprava cu oja OPI din Sephora.

La Iulius n-am stat prea mult, insa m-am oprit la Donuterie si-am cumparat destule gogosi incat vanzatorul sa se intrebe unde incap toate. Pentru o clipa mi-am imaginat si eu cam cum ar fi fost daca le-as manca eu pe toate, atat de bine aratau.

Recunosc ca am fost putin vicleana si le-am cumparat fix pe cele care pareau a fi exact pe gustul meu. Eram sigura ca atunci cand aveam sa ajung inapoi la cazare ceilalti imi vor da macar sa gust din ele, mai ales ca planuisem dinainte sa ma folosesc de puppy eyes 🐶.

Statuia ecvestra a lui Mihai Viteazu din piata cu acelasi nume
Limonada de la Klausen Burger
Vedere de pe terasa Klausen Burger din Cluj.

Imediat cum am ajuns inapoi in camera mi-am facut pofta si unghiile, iar dupa amiaza am facut o plimbare prin centru. Voiam neaparat sa beau ceva pe terasa Klausen Burger, dar mai ales sa fac niste poze artistice si sa le pun repede pe Instagram. #lainaltime

Inainte sa urc pe terasa Klausen Burger mi-am cumparat inca o gogoasa de la Donuteria de pe Memo, ca doar de ce nu? Ei spun Be nuts. Be donuts, eu spun Be nuts for donuts 🍩.

Pe terasa am baut o limonada cu fructe de padure, pentru ca n-o sa ma vezi pe mine ca spun nu zmeurei. A fost chiar buna, dar mai ca-mi pare rau ca nu am incercat si mancarea. Ochisem la cuplul care statea la masa de langa mine un burger care arata foarte apetisant.

Terasa Klausen Burger din Cluj

De la Klausen Burger am mers direct la cazare, unde mi-am facut siesta si mi-am incarcat bateriile pentru nunta. M-am trezit entuziasmata si de abia asteptam sa vad daca in Cluj sunt alte obiceiuri, mai ales ca era prima nunta de clujeni la care participam.

N-am vazut mari diferente, dar mi-a placut ca mirii au optat pentru o trupa care in pauzele dintre momentele de dans a cantat doar la instrumente si a facut ca mancarea sa alunece lin. Nu cred ca mi-a priit la alta nunta mancarea mai bine ca la nunta asta.

Buchetul iar nu l-am prins, cu toate ca am fost ca de fiecare data la doar cativa milimetri de el. As vrea sa-l prind la un moment dat, de preferat la o nunta in familie, ca sa vad panica din ochii tuturor rudelor mele la gandul ca trebuie sa puna deoparte bani de nunta.

Foarte bun a fost tortul, ca sa nu mai spun ca din 5 in 5 minute ma mai ridicam de la masa si mai dadeam cate o tura pe langa candy bar ca sa iau cate o prajiturica. Ce-i drept, nici tortul nu era chiar tort in adevarul sens al cuvantului, ci mai bine spus niste prajiturele foarte gustoase de la La Casa. Am tinut minte de unde erau pentru ca planuiesc sa vizitez cofetaria daca mai ajung prin Cluj in viitor.

A doua zi dupa nunta n-am mai avut chef de nimic, avand in vedere ca am ajuns in camera aproape de zorii zilei. Dupa un somn binemeritat, am facut rapid bagajele si am plecat in graba spre gara.

Pe tren trebuie sa recunosc ca mi-a stat gandul doar la Cluj si parca imi parea rau c-am plecat asa de repede, dar mai ales ca trebuia sa ma intorc la rutina de acasa. Aproape de fiecare data cand plec, chit ca plec intr-un loc care-i aproape sau departe de casa, in prima zi ma apuca dorul si de abia astept sa ma intorc acasa, iar incepand cu a doua zi deja incep sa ma acomodez si sa ma simt ca la mine acasa.

Asa s-a intamplat si in Cluj, si pe tren mi-am facut scenarii si mi-am imaginat cam cum ar fi aratat viata mea acum daca alegeam sa merg la facultate acolo. Poate ca as fi urmat o facultate de arte si as fi putut sa devin designer. Poate ca as fi urmat o facultate de nutritie si as fi putut sa ajut oamenii sa faca alegeri alimentare mai sanatoase.

Habar nu am ce-ar fi fost si daca ar fi fost sau nu mai bine, dar am ajuns la concluzia ca probabil n-as schimba nimic daca ar fi sa o iau de la capat. Sunt sigura ca am luat deciziile corecte, si cu siguranta voi ajunge la un moment dat in Cluj daca asa trebuie sa se intample.

Deja cunoscuta mea obsesie, florile rosii in geam.

Locuri de vizitat in Cluj:

Strada in oglinda, str. Iuliu Maniu

Piata Unirii si statuia lui Matei Corvin

Statuia ecvestra a lui Mihai Viteazu si piata cu acelasi nume

Muzeul de Arta

Gradina Botanica

Terasa Klausen Burger, de unde puteti vedea orasul de la inaltime

Piata Muzeului si stradutele din jur

◦ Cetatuia

◦ Liftul de pe str. Horea nr. 4

◦ Parcul Etnografic Romulus Vuia

◦ Parcul central

◦ Muzeul de mineralogie

*am colorat locurile pe care le-am vazut.

Nu stiu ce sa va mai povestesc despre Cluj, cam astea au fost cele mai picante detalii despre scurta mea sedere in fermecatorul oras transilvanean. Eu una de abia astept sa ma intorc, am cateva locuri in care nu am reusit sa ajung si imi doresc mult de tot sa le vizitez.

You know it’s gonna be a good day when even your candy smiles back at you.

Mai sus v-am aratat lista despre care mentionam inca de la inceputul postarii, dar sunt sigura ca exista multe alte locuri care merita vazute. Chiar mi-as dori sa aflu despre cat mai multe dintre ele, si la un moment dat sa vizitez din nou orasul si sa le calc pragul.

Astept sa-mi povestiti in comentarii care-s locurile voastre preferate din Cluj. Povestiti-mi unde ati baut cea mai buna cafea sau cel mai bun ceai, unde ati mancat cea mai buna mancare sau cea mai buna prajitura. Povestiti-mi orice credeti voi ca ar fi util pentru cineva care nu cunoaste prea bine orasul, dar vrea sa afle mai multe despre el.

2 thoughts on “Am fost acolo: City break in Cluj

1. Oooo cate amintiri mi-ai rascolit… Anul trecut am fost si am vizitat Clujul pentru prima data si nu ma saturam de admira, facut poze si inspirat aer clujean. Doamne cat ador orasul ala, am zis ca atunci cand o sa ma fac mare si o sa fiu pe banii mei, acolo ma mut, jur. Imi amintesc de Che Guevara, un pub sau club din Piata Unirii, nu mai stiu exact ce tip de cocktail am baut dar parca stiu ca un mijito rece, rece… Am vizitat gradina botanica, am fost pe cetatuie, am admirat orasul de sus, am fost la Motel Gilau sa luam pranzul, ohh cat de dor imi este de acele momente, serios…
    Aici am scris despre tot https://ancagv.com/2016/05/23/road-trip-day-3/, ahh ce m-ai rascolit 🙂

1. Ma bucur sa aud asta, adevarul e ca si mie mi se face tare dor de Cluj de fiecare data cand ma uit la poze. Mi s-a parut un oras cu un farmec aparte, chiar daca atunci nu am reusit sa vizitez toate locurile pe care imi doream sa le vizitez. E cu totul diferit fata de ceea ce-mi aminteam eu din copilarie, parca nici nu se compara. O sa adaug pe lista mea si Che Guevara, suna bine si din poze pare a fi genul de local pe gustul meu. Multumesc frumos pentru sugestie :* La cetatuie din pacate n-am mai reusit sa ajung, adevarul e ca iti trebuie cateva zile bune sa reusesti sa te relaxezi si sa vizitezi si tot ce-i de vizitat. Multumesc si pentru link, ceva imi spune ca data viitoare trebuie sa ajung si la Terasa Pergola.